fbq
luca_2_b04dd3662f.jpeg

Meri ja myytit inspiroivat Lucan ohjaajaa Enrico Casarosaa

Luca on Pixar-studiolle tyypillisen valoisa, värikäs ja vauhdikas tarina ystävyydestä ja itsensä hyväksymisestä. Päähenkilö on 11-vuotias merihirviöpoika, joka asuu pienen Portorosson vesistöissä Etelä-Italiassa. Kuivalle maalle astuessaan Luca muuttuu kuitenkin tavalliseksi ihmiseksi. Tarina alkaa, kun Luca ystävystyy samaan lajiin kuuluvan villin Alberton kanssa.

– Vartuin Genovassa, jossa vietin kaikki kesäni rannalla. Olin aika ujo ja suojeltu 11-vuotias, joka vältteli vaaroja. Sitten tapasin parhaan ystäväni Alberton, jolla ei ollut juurikaan perhettä. Hän oli kasvanut vapaammin ja halusi tehdä kaikkea hurjaa. Hän rohkaisi myös minua etsimään rajojani, Enrico Casarosa kertoo.

Ohjaaja oli toiminut storyboard-artistina jo useissa Pixar-elokuvissa, kun hän esitteli Lucan studion johdolle.

– Pitchasin idean vuoden 2015 lopulla. Sitten ryhdyin kirjoittamaan tarinaa ja piirtämään storyboardeja, jotka menivät pari kertaa uusiksi. Kyseessä on maraton. Pixarilla oman elokuvan tekeminen vie myös siksi aikaa, koska osallistut muihin tuotantoihin. Itse olin mukana samaan aikaan Cocon, Ihmeperhe 2:en ja Toy Story 4:än tuotannoissa.

Casarosalla oli takataskussaan Oscar-ehdokkuus lyhytanimaatiosta La Luna (2011), kun hän ryhtyi työstämään esikoispitkäänsä.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

La Luna oli hieno ja rohkaiseva kokemus, koska sain tehdä siitä maalauksellisen. Käytin sitä visuaalisena käyntikorttina ja halusin ammentaa tyyliä Lucaan. Myös vanhat merikartat ja niihin piirretyt hirviöt ovat kiehtoneet minua lapsesta saakka.

Luca vilisee viitteitä myös italialaisiin elokuvaklassikoihin, joihin Enrico tutustui opiskelijana.

– En ollut juurikaan nähnyt klassikoita lapsena. Varsinkin kalastajista kertovalla Luchino Visconti -elokuvalla Maa järisee oli suuri merkitys. Otin siitä vaikutteita aina lokaatioista ja puvustuksesta lähtien. Federico Felliniltä sain puolestaan inspiraatiota Lucan unijaksoihin, joiden avulla pääsin hänen mieleensä.

Enrico korostaa italialaisten rannikkokaupunkien ja niiden rikkaan mytologian merkitystä.

– Pyhä Yrjö ja lohikäärme ovat Genovan symboleita. Koko kaupunki on täynnä patsaita ja veistoksia, jotka esittävät merihirviön pyydystämistä. Myös muualla Italiassa on paljon viitteitä aiheeseen. Eräs suosikkipaikoistani on Tellaron kylä, jonka suojelija on valtava mustekala. Legendan mukaan mustekala kiipesi soittamaan kirkon kelloja varoittaakseen kyläläisiä lähestyvistä merirosvoista. Rakastan näitä vanhoja tarinoita!

Koronan vuoksi Luca julkaistaan suurimmassa osassa maailmaa Disney+ -palvelussa. Pandemian lisäksi kyse on Disneyn halusta lisätä paukkuja suoratoistosodassa.

– On sääli, ettei Lucaa nähdä teattereissa, jossa yksityiskohdat pääsevät paremmin esiin. Toisaalta suoratoistossa on se hyvä puoli, että voit katsoa elokuvan yhä uudestaan ja löytää sitä kautta yksityiskohtia, ohjaaja pohtii.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Myös ääninäyttelijät joutuivat työskentelemään etänä. Enrico muistelee lämmöllä varsinkin Lucan Ugo-setää esittävän Sacha Baron Cohenin suoritusta.

– Etätyöskentely ei pidätellyt etenkään Sachaa, joka rakastaa improvisointia. Oli vaikea pitää pokkaa toisessa päässä, kun hän ryhtyi irrottelemaan. Sachalta irtosi lopulta niin paljon materiaalia, että käytimme siitä osan lopputekstien jälkeiseen bonuspätkään, Enrico paljastaa.

Seuraa meitä somessa