fbq
bodies_at_rest_fec107df5e.jpg

Ensi-ilta-arvostelu: Rennyn honkkarirymistelyssä vietetään jouluaattoa ruumishuoneella

Renny Harlinin kolmas kiinalais-hongkongilainen ohjaus sijoittuu myrskyiseen miljoonakaupunkiin, joka valmistautuu viettämään jouluaattoa rajuilmasta huolimatta. Myös Hongkongin ruumishuoneen työntekijät ovat suuntaamassa vapaalle, kun kolme aseistautunutta naamiomiestä rynnii paikalle. Kolmikko haluaa löytää erään tietyn ruumiin saadakseen käsiinsä siitä löytyvän todistuskappaleen, surmanluodin. Kovaotteiset rikolliset eivät osaa kuitenkaan aavistaa, että ylitöihin jäänyt oikeuslääkäri avustajineen ei aio taipua miesten vaatimuksiin.

Bodies at Rest on Harlinilta pitkästä aikaa kelpo näyttö siitä, että toimintakonkarilla pysyy vanha luottogenre yhä hyppysissä. Tosin Renny on tehnyt viime vuosina niin paljon roskaa, ettei rima ollut alun perinkään kovin korkealla. Kyseessä on kuitenkin keskitasoa parempi rymistely, jonka suola löytyy visuaalisesti varmaotteisesta toimintakuvastosta. Filmi myös resonoi sympaattisesti muutamia suomalaisohjaajan parhaita elokuvia, niin ikään joulunaikaan sijoittuvia ysäriklassikoita Die Hard 2 (1990) ja The Long Kiss Goodnight (1996).

Koronarajoitusten vuoksi Suomen ensi-illaltaan jatkuvasti lykkääntynyt Bodies at Rest saapuu nyt viimein valkokankaille. Uudempaa Rennyä pukkaa teattereihin jo heinäkuun lopulla Luokkakokous 3:en muodossa. Ja ohjaajan kaikkein uusin elokuva, murskakritiikit maailmalla saanut Pierce Brosnan -toimintaseikkailu The Misfits, julkaistaan Suomessa digitaalisena osto- ja vuokraleffana kesä- ja heinäkuussa.

Toimintajännitys. O: Renny Harlin. N: Nick Cheung, Richie Jen, Yang Zi, Feng Jiayi. (Hongkong/Kiina 2019). 94 min.

Nyt elokuvateattereissa.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Seuraa meitä somessa