fbq
kummisetae_6dae701e76.jpg

Viisikymppinen Kummisetä on ikivihreä klassikko

Moni merkittävä elokuvaklassikko täyttää tänä vuonna pyöreitä. Isoja synttäreitä juhlivat muun muassa Quentin Tarantinon kovaa pureva debyytti Reservoir Dogs (1992) ja John Carpenterin modernin tehostekauhun merkkipaalu The Thing (1982).

Vuoden isoin kakku kuuluu kuitenkin Kummisedälle (1972). Francis Ford Coppolan viisikymppistä mestariteosta pidetään ansaitusti yhtenä maailman parhaista elokuvista, joka uudelleenmääritteli amerikkalaisen rikosdraaman. Paramount-studio juhlii Kummisedän puolen vuosisadan taivalta tuomalla sen Yhdysvalloissa uudestaan teattereihin tuliteränä 4K-restaurointina.

Sain kunnian tavata ja haastatella Coppolaa Suomessa joulukuussa 2020. Tuolloin maestro oli saapunut Helsinkiin esittelemään uuden leikkauksen elokuvastaan Kummisetä III (1990) sekä työskentelemään kotimaisten elokuvaopiskelijoiden kanssa. Kyseessä oli yksi harvoista haastatteluista, jotka Coppola myönsi vierailullaan. Vajaa puolituntisen kohtaamisen aikana onnistuimme käymään läpi kaikki ohjaajan tärkeimmät klassikot, joiden joukossa ensimmäisellä Kummisedällä on erityisasema.

– Kuvatessani Kummisetää uskoin, että saan potkut, koska olin tekemässä siitä hyvin erilaista kuin studio odotti. Sitten siitä tuli valtava hitti, jonka jälkeen he pyysivät minua tekemään toisen. Sillä kertaa olin pomo, joka pystyi sanelemaan kaikki pelisäännöt, Coppola muisteli.

Kummisedän tuotantotarina on poikkeuksellisen kiinnostava pala 1970-luvun Hollywood-historiaa, joka on poikinut peräti kaksi fiktioprojektia. Paramount+-palvelun alkuperäissarja The Offer kertoo klassikon tekemisestä tuottaja Albert S. Ruddyn näkökulmasta. Sarja julkaistaan 29. huhtikuuta ja sen keskeisissä rooleissa nähdään Miles Teller Ruddyna, Dan Fogler Coppolana ja Matthew Goode Paramount-studion silloisena pomona Robert Evansina.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Tekeillä on myös Barry Levinsonin (Sademies, Dopesick) elokuva Francis and the Godfather, jonka dynamiikka keskittyy nuoren Coppolan ja Evansin väliseen kamppailuun Kummisedän tuotannon aikana. Päärooleihin on kiinnitetty Oscar Isaac ja Jake Gyllenhaal ja sivurooleihin muun muassa Elisabeth Moss ja Elle Fanning.

Coppola ei ole tiettävästi mukana kummassakaan projektissa, toisin kuin 91-vuotias Ruddy, jonka muistelmiin The Offer perustuu. Parhaan elokuvan Oscarin Kummisedällä ja Million Dollar Babylla (2004) voittanut Ruddy toimii yhtenä sarjan vastaavana tuottajana.

Elinikäisenä Kummisetä-fanaatikkona odotan molempia teoksia suurella mielenkiinnolla. Niitä ennen aion kuitenkin avata alkuperäisen klassikon The Coppola Restoration -blu-rayn ja katsoa sen jälleen kerran juhlavuoden kunniaksi.

Katson Leffakolumnin tekijä Tuomas Riskala on Suomen tunnetuimpia ja arvostetuimpia elokuvakriitikoita, joka on kirjoittanut aktiivisesti elokuvasta 1990-luvun alusta lähtien. Riskala toimi Iltalehden elokuvakriitikkona 2008-2016 ennen siirtymistään Katson ja TV Seiskan palvelukseen. Edellä mainittujen lisäksi Riskalan tekstejä on julkaistu muun muassa Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa, Filmihullussa ja Ylioppilaslehdessä. Riskala on toiminut myös elokuvatoimittajana MoonTV:llä sekä avustajana useissa ulkomaisissa julkaisuissa. Cannesin elokuvajuhlilla lähes 20 vuotta vieraillut Riskala on ollut mukana useiden kansainvälisten elokuvafestivaalien tuomaristoissa, muun muassa Espanjan Sitgesissä ja Etelä-Korean Puchonissa, sekä järjestämässä kotimaan tärkeimpiä elokuvajuhlia Rakkautta ja Anarkiaa, Night Visions ja Espoo Ciné. Riskala on kuulunut Jussi-palkinnoista äänestävään Filmiauraan jo vuodesta 1999.

Seuraa meitä somessa