fbq
beast_must_die_cce4976189.jpg

Äiti etsii poikansa tappajaa Dome Karukosken trilleriohjauksessa

Kauhua, lastenelokuvia ja supersankareita. Ja etenkin henkilökuvia. Niitä tarjotaan jatkuvasti Dome Karukosken ohjattavaksi.

– Tom of Finlandin ja Tolkienin jälkeen minulle ei muuta lähetettykään kuin kirjoihin ja artikkeleihin pohjaavia tarinoita todellisista ihmisistä. Hollywood haluaa lokeroida ohjaajan viimeisimmän työn mukaan, Dome huokaa.

Karukoski kertookin olleensa innoissaan saatuaan luettavaksi The Beast Must Die -sarjan pilotin. Ohjaaja oli toipumassa Tolkienin aiheuttamasta työuupumuksesta ja valmis tarttumaan johonkin täysin uuteen.

– Pilotti oli erittäin terävästi ja älykkäästi kirjoitettu vaikka kyseessä on genreteos. Se myös poukkoili kiinnostavasti kylmän ja humoristisen välillä. Pystyin myös isänä samastumaan päähenkilön primitiivisiin tunteisiin ja ymmärtämään, kuinka ideologinen armollisuus kaikkoaa ja eläimellisyys ottaa vallan.

The Beast Must Die kertoo brittiläisestä Francesista (Cush Jumbo), jonka kuusivuotias poika kuolee yliajon uhrina Isle of Wightin saarella. Tekijää ei saada kiinni ja surun murtama äiti päättää hakea oikeutta omin käsin. Frances myy omaisuutensa, muuttaa saarelle ja ryhtyy selvittämään tekijää tarkoituksenaan tappaa tämä. Lopulta Frances onnistuu soluttautumaan tekijäksi uskomansa Georgen (Jared Harris) lähipiiriin.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Tarina perustuu Cecil Day Lewisin dekkarinimellä Nicholas Blake julkaisemaan romaaniin Pedon on kuoltava (1938), josta on sovitettu muun muassa kaksi elokuvaa. Karukoski kertoo muokanneensa tarinan uusiksi käsikirjoittaja Gaby Chiappen kanssa.

– Suurin muutos oli päähenkilön vaihto miehestä naiseksi. Myös ajankuva on eri, sillä romaani sijoittuu 1930-luvulle. Kirjassa oli kuitenkin muutama kohtaus, jotka halusin ehdottomasti mukaan. Tällainen on muun muassa illallisen aikana tapahtuva pohdiskelu rikoksen oikeudellisuudesta samalla, kun pöydässä istuu henkilö, joka suunnittelee murhaa.

Dome ja Chiappe saivat Lewisin perikunnalta täyden vapauden tarinan sovittamiseen. Yksi perikunnan jäsenistä on kirjailijan poika, kolminkertainen Oscar-voittaja Daniel Day-Lewis.

– Hän jos kuka ymmärtää taiteellisen vapauden, koska on näytellyt elokuvissa kuten There Will Be Blood, jossa alkuperäiskirjasta on muokattu täysin uusi tarina. Luulen, että Daniel olisi jopa vieraillut kuvauksissa, elleivät koronarajoitukset olisi kieltäneet sitä.

Sarja kuvattiin viime vuonna, kun koko Britannia oli suljettu. Dome kertoo, että rajoitukset ottivat koville.

– Yksi ohjausmetodeistani on sopivan energian lataaminen jokaiseen kohtaukseen. Maski kasvoilla energiaa on kuitenkin hankala löytää. Voit luottaa vain katsekontaktiin, eikä näyttelijöiden silmiin tuijottaminen 12 tuntia päivässä ole helppoa. Olinkin jokaisen kuvauspäivän jälkeen aivan loppu, myös fyysisesti. Ja koska olin sarjan ainoa ohjaaja, enkä saanut missään nimessä sairastua, minut eristettiin täysin muusta työryhmästä. Asuin jopa toisessa kylässä, etten vahingossakaan eksyisi pubiin muiden kanssa, Dome nauraa.

The Beast Must Die on kansainvälisesti merkittävin sarjatuotanto, jonka kukaan suomalaisohjaaja on päässyt tekemään. Kyseessä on brittijättien BBC:n ja ITV:n perustaman BritBox-suoratoistopalvelun ensimmäinen alkuperäissarja, jonka Pohjois-Amerikan oikeudet kuuluvat The Walking Deadista tunnetulle AMC:lle. Sarjan ovat puolestaan tuottaneet Ridley Scottin Scott Free -yhtiö ja New Regency, jonka omistaja Arnon Milchan on tehnyt yhteistyötä Sergio Leonen, Martin Scorsesen, Oliver Stonen ja David Fincherin kanssa. Viimeksi New Regency tuotti Oscar-voittajat 12 Years a Slave ja The Revenant.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

– Onhan se hieno tunne, kun sama tuottaja, joka on tehnyt hiljattain The Revenantin, soittaa kiittääkseen loistavasta duunista. Sain myös puhelun Scott Freen edustajalta, joka kysyi voiko Ridley katsoa jo kuvatun materiaalin. Teki mieli sanoa, että ei missään nimessä! Dome nauraa.

Suoratoistosarjoille on nyt valtava kysyntä, ja Karukosken mielestä se näkyy rahoittajien asenteessa ja halussa kokeilla uusia asioita.

– BritBox ei missään vaiheessa halunnut sanella mitään. Korkeintaan he kohteliaasti kysyivät, olisiko jokin muutos mahdollinen. Halusin tehdä sarjasta esteettisesti hyvin erilaisen kuin perinteiset brittirikosdraamat. Tämä ei ollut heille ongelma, vaan he suorastaan iloitsivat siitä. Uskon suoratoistosarjojen kysynnän ruokkivan luovuutta ja taiteellista vapautta. Uskallus television puolella on tällä hetkellä valtavaa.

Domelle tarjotaan jatkuvasti uusia Hollywood-projekteja, mutta nyt mies haluaisi pysyä kotona.

– Agentit ryhtyivät pommittamaan heti uusilla käsikirjoituksilla, kun sain sarjan valmiiksi. Kahden pienen lapsen isänä haluaisin kuitenkin pysyä hetken Suomessa. Pöydällä on tällä hetkellä pari kiinnostavaa yhteispohjoismaista projektia, Dome paljastaa.

The Beast Must Die julkaistaan C Moressa kahden jakson viikkotahdilla torstaina 10. kesäkuuta alkaen.

Seuraa meitä somessa