fbq
Hannibal

Mads Mikkelsen antaa kullanarvoisen vinkin Hollywoodiin kinuaville suomalaisille – "Tee työsi kotona hyvin ja puhtaalla sydämellä ennen rapakon taakse juoksemista"

Tanskan menestynein elokuvanäyttelijä Mads Mikkelsen sanoo, ettei Hollywoodille kannata väkisin tyrkyttää itseään.

Cannesissa sijaitsevan luksushotellin rantaterassi kuhisee elokuvatähtiä. Terassilla järjestetään lukuisia haastatteluja meneillään olevien elokuvajuhlien vuoksi. Turvamiehet tarkkailevat, tarjoilijat kantavat pöytiin virvokkeita ja mediatoimistojen väki kahisuttelee papereita.

Suuntaan pöytään, jossa istuu tuttu mies. Olen haastatellut Mads Mikkelseniä aiemminkin ja kohtaaminen on aina miellyttävä. Ensivaikutelma on jälleen yllättävän vaatimaton. Mikkelsen ei ota itseään turhan vakavasti, mikä näkyy hänen tavassaan olla rento ja seurallinen. Ehkä siinä on yksi syy hänen suunnattomaan suosioonsa.

Tässä on Pohjoismaiden suurin elokuvatähti, jonka Tanskan naistenlehdet valitsevat toistuvasti maan seksikkäimmäksi mieheksi.

Casino Royale
Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Koti löytyy Köpiksestä

Mikkelsen tuntuu olevan yhtä kotona näytellessään viikinkiä tai huumediileriä, esittäessään James Bond -konnaa tai venäläistä mestarisäveltäjää, tai seikkaillessaan Marvel- ja Star Wars -maailmoissa. Tv-katsojat tuntevat hänet myös legendaarisen Murhakomissio-sarjan etsivänä sekä Hannibal-sarjan kuuluisana sarjamurhaajapsykiatrina.

Parhaillaan todelliseen NASA-tiedemieheen pohjaavaa natsipahista Indiana Jones and the Dial of Destinyssä esittävä Mikkelsen on luonut uran Hollywoodissa, josta moni pohjoismainen kollega voi vain haaveilla. Minkä neuvon tanskalainen antaisi suomalaisille näyttelijöille, jotka yrittävät hiki otsassa lyödä itseään läpi rapakon takana?

– Jos pakkomielle tähdeksi tulemisesta on ainoa asia, joka ajaa näyttelijää, niin mistään ei tule mitään. Silloin päätyy valitsemaan kaikenlaisia paskarooleja, jotka eivät lopulta johda minnekään. Ei Hollywood-tähteys ole itseisarvo, Mikkelsen toteaa.

Indiana Jones and the Dial of Destiny

Tanskalaisen mielestä on älytöntä, että jotkut näyttelijät muuttavat heti Los Angelesiin, kun kotimaassa on tehty pari hittileffaa. Siis sellaisia, jotka on nähnyt vain oman maan yleisö.

– Itse matkustaisin vaikka Japaniin, jos sieltä tarjottaisiin tarpeeksi hyvää roolia. En silti haluaisi muuttaa pysyvästi Kööpenhaminasta, sillä siellä on kotini ja perheeni.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Näyttelijä ei näe ammatillista eroa pienten ja suurten roolien välillä.

– Olen kiitollinen, että olen saanut näytellä niin hyvissä ja menestyneissä elokuvissa. En ole silti kohdellut mitään työtä eri tavalla, vaan tehnyt pienetkin roolit täydellä panoksella. Se on mielestäni menestyksen avain. Tee työsi hyvin ja puhtaalla sydämellä, niin sinut toivon mukaan huomataan myös ulkomailla. Siihen ei ole oikotietä, Mikkelsen opastaa.

Jahti

Länkkärit kertovat Euroopasta

Mads voitti Cannesin parhaan miesnäyttelijän palkinnon 2012 tanskalaisen Thomas Vinterbergin ohjauksesta Jahti, josta tuli yksi maan kaikkien aikojen katsotuimmista elokuvista. Lopulta se ylsi myös Oscar-ehdokkaaksi.

Tänä vuonna Mads oli Cannesissa uusimman Indiana Jonesin vuoksi. Sitä ennen hän on vieraillut festivaalilla usein edustamassa juurikin tanskalaista elokuvaa. Vuonna 2014 hänet toi paikalle Kristian Levringin ohjaama The Salvation, 1870-luvun Amerikkaan sijoittuva western, joka kertoo perheensä murhanneita roistoja vastaan yksin käyvästä maahanmuuttajasta.

Pääsiäistä voi viettää laatulänkkäreiden seurassa Yle Areenassa – Ammattitappaja ja Suuri maa ovat kattauksen helmiä

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

– Kukapa ei olisi joskus haaveillut westernin tekemisestä. Kasvoin kuitenkin Bruce Leen leffojen parissa ja opin arvostamaan länkkäreitä vasta iän myötä, Mads paljastaa.

The Salvation

Mikkelsenin mukaan western on ennen kaikkea eurooppalaisten lajityyppi sen Hollywood-historiasta huolimatta.

– Meillä eurooppalaisilla on suurempi lupa tehdä länkkäreitä kuin amerikkalaisilla, sillä kyseessä on meidän tarinamme. Tuohon aikaan Amerikkaan tulvi maahanmuuttajia juuri Pohjoismaista ja Keski-Euroopasta. En olisi kuitenkaan halunnut esittää täysin suoraviivaista sankaria, kuten 1950-luvun westerneissä. Juuri tarinan draama ja päähenkilöä kohtaava tragedia tekivät siitä mielenkiintoisen.

Katseeseen kätketty

Mads on totuttu näkemään kovia kokevien miesten rooleissa. Jahdissa hän oli väärin perustein vainottu opettaja, jonka elämä murenee lapsen esittämän valheen vuoksi. The Salvationissa Madsin hahmolta viedään kaikki, kun roistot tappavat hänen vaimonsa ja lapsensa jo tarinan alussa. Tämän jälkeen miestä ajaa eteenpäin puhdas kostonhalu.

The Salvation

– Rooleissa on paljon samaa, sillä molemmat ovat läpi elokuvan kärsiviä ja henkisesti muuttuvia miehiä. Toki tällä kertaa minun piti opetella käyttämään aseita sekä näyttämään viileämmältä kuin Jahdissa. Onhan kyseessä kuitenkin western, Mads nauraa.

Mikkelsenin mukaan rankkojen tunteiden esittämiseen ei tarvita suurta elehtimistä. Päinvastoin, suru ja viha tulevat sisältä ja näkyvät ennen kaikkea katseessa.

– Eteläeurooppalaiset miehet ovat usein teatraalisia ja jopa neitimäisiä tunteidensa esittelyssä. Aidot tunteet tulevat kuitenkin sisältä, eikä niiden tulkitsemiseen tarvita kiljumista ja käsien heiluttelua. Pelkkä katse yleensä riittää. Me tanskalaiset ja te suomalaiset ymmärrätte tämän. Eikä kyse ole mistään miehisyyden syvimmästä olemuksesta. Miehisyyden pohtiminen on turhaa, sillä kun valot sammuvat, me kaikki tiedämme mitä on olla mies ja nainen, Mads toteaa.

Seuraa meitä somessa