fbq
Diili
Jakso 2

Diili-joukkue ei saa paperia tulostettua – johtoryhmä tyrmistyy amatöörimäisestä toiminnasta

Diilin neljännen kauden toisessa jaksossa Tarmo-joukkue töpeksii tehtävänannon kanssa pahemman kerran.

Diilin neljännen kauden toisessa jaksossa tiimit saavat tehtäväkseen myydä rieskaa. Tiimien on laadittava reseptiikka Putaan Pullan Kantti-rieskalle ja myydä tuotetta mahdollisimman paljon myyntikärrystä Helsingissä. Sekä Liidi että Tarmo kamppailevat aikapaineen alla. Jakso on jo katsottavissa Ruutu+:ssa, ja se esitetään Nelosella maanantaina 22.1. Jos et halua tietää juonipaljastuksia, älä lue pidemmälle. 

Tarmo-joukkue sekoilee markkinointimateriaalin tulostamisen kanssa. Luovan alan yrittäjä Aini Mäensivu rakentaa materiaalia läppärillään, mutta samanaikaisesti projektinjohtaja Essi Paltamaa vie puolet joukkueesta BO LKV:n toimistolle ja soittaa Vili Viljakaiselle ilmoittaen, ettei Ainin tekemää materiaalia ehditä käyttää.

– Printtaus tulee heiltä sittenkin. Nyt vaan pitää mahdollisimman nopeasti lähteä, Vili infoaa Ainia.

– Eli saada tää tehtyä? Aini kysyy jatkaen myyntimateriaalin luomista.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Aini ja Vili eivät ymmärrä Essin puhelun tarkoitusperää, joten Vili soittaa hänelle takaisin.

– Meillä on tässä graafinen suunnittelija, joka tekee meille tällä hetkellä sitä reseptiä, Essi kertoo.

Vili kysyy, millä Ainin grafiikat tulostetaan.

– Aini, me ei tulla ehtimään tekemään sitä, Essi vastaa.

– Eiks tämä ole se, mitä me myydään? Aini kummastelee.

Puhelun päätyttyä Vili kertoo tiedon Ainille.

– Mitä hittoa! Aini reagoi.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

Toimistolla Niklas Nukari neuvoo myyntiesitteen luomista.

– Ensin laitetaan ”Maistuuko makkee?” kahdella k:lla.

Tuloste on lopulta amatöörimäisesti toteutettu ja aihe nostetaan esiin myös johtoryhmässä.

– Se tieto minkä mä sain, oli että meillä on graafikko, meillä on tulostin ja me hoidetaan tää. Ajattelin, että graafikko tarkoittaa sitä, että siellä on saatu ohjelmistot auki, kuvapankit auki, siellä on saatu fontit käyttöön, kuosit käyttöön, värit käyttöön. Sit kun mä näin lopputuloksen, sit vasta harmittikin, Aini kertaa.

Diilistä tippui ensimmäinen kilpailija: ”Sun kohdalla olen kaikista pettynein”

Grafiikan lisäksi flyerin sisältö pielessä, kun tehtävänannon mukaisen reseptiikan sijaan, siihen on listattu raaka-aineluettelo.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Ilmoitus päättyy

– Tää on vähän kauppalista enemmänkin, Jaajo Linnonmaa tuhahtaa.

– Se oli mun päätös, että tähän ei käytetä enempää aikaa. Me ollaan jo tuhlattu tähän printtisekoiluun yli 20 minuuttia, että nyt vaan talla pohjaan ja keittiöön, Essi perustelee.

Myös Liidi sekoilee tulostamisen kanssa. Joukkueella tuhlaantuu aikaa, kun he ajavat Sandra Rinta-Panttilan kontaktin luokse. Haasteet eivät lopu siihen.

– Oli vähän hankaluuksia saada järjestelmiä auki. Loppupeleissä sitten tultiin sellaiseen ratkaisuun, että tehtiin Wordilla painoaineisto ja se on kyllä sen näköinen, Sandra kertoo.

Neuvonantaja Toni Lähde puolustaa Liidin kuitenkin sillä, että se on kaksipuoleinen ja pienikokoinen, kun taas Tarmolla myyntimateriaali on tyylitön A4-paperi. Liidin esitteestä löytyy myös oikea reseptiikka.

– Mutta Toni, sä sanoit itse, Putaan Pullan brändi, värit, logot ja kaikki ovat aivan viimeisen päälle. Ei olisi tarvinnut kehittää polkupyörää uudestaan. Tän olisi voinut aika yksinkertaisesti tehdä. Onhan tää nyt ihan karmivaa, Jaajo toteaa pettyneenä pidellen Tarmon flyeriä kädessään.

Diili maanantaisin Nelosella ja Ruudussa klo 21.00. 

Seuraa meitä somessa